Når du har brukt mange penger på god design og innhold lurer du kanskje på hvorfor ingen finner nettstedet ditt. Men det er du ikke alene om. Tusenvis av andre ønsker også å komme øverst i søkemotorenes treff. Det er en hard kamp om å nå toppen.
HVA TELLER FOR SØKEMOTORENE?
Søkemotorene endres stadig for å kunne gi den vanlige bruker best mulig og mest mulig relevante treff. Det gjøres for at etter hvert som datateknikere finner ut av hva som «trigger» søkemotorene, så prøver de å «manipulere» sine kunder oppover på listen. Derfor er det som skrives her allerede for gammelt idet det publiseres.
Som du forstår er det mye som skal til for å få en søkeoptimalisert side. Og det kan fort bli dyrt. Derfor, dersom du har et firma med få men store kunder, kan det være lurt å ikke bruke mye penger på SEO, men heller rette salgsinnsatsen direkte mot kundene.
TREFF DINE KUNDER
Noen er glade for å få mange treff på siden. Men det et ikke noe poeng å få mange treff på siden dersom du får treff fra folk som ikke er ute etter ditt produkt. Det er dine potensielle kunder du bør være interessert i å få treff av.
GENERELLE RÅD
for å komme høyere opp i søkemotorenes organiske treff:
- Registrering av nettstedet hos søkemotorene.
- Tiden siden din har ligget ute.
- At siden din er aktiv og stadig oppdateres.
- At den har et bra og informativt innhold.
- Bruker du de ordene på nettsiden din som kunden vil bruke i sitt søk
- Bruk riktige ord i sidetittel, overskrift (H1), mellomtitler (H2), menypunkter og brødteksten.
- At nettstedet har bredde, mange sider med relevant innhold.
- At du legger inn relevante linker til andre nettsider.
- At andre nettsider lenker deg.
- At du bruker relevante navn på bilder og bildetekster.
- Rett struktur i url-en.
- Tiden siden bruker på å bli nedlastet
BETALT ANNONSERING
Mange forstår at det er vanskelig å bli synlig når det gjelder organiske treff. (Organiske treff er de sidene du får opp utenom annonsene) Derfor velger de å betale for å komme først. Da merkes treffet med «annonse».
De som betaler, betaler for enkelte søkeord. Ved en slik betaling havner du øverst på eksempelvis Google sitt søk. Så betaler du alt etter hvor mange som klikker på din side.
Da er det viktig at du har valgt de rette ordene å betale for. Velger du for generelle ord, er det mulig du må betale for mange klikk som ikke er interessert i ditt produkt.