Med min bakgrunn som journalist har jeg god erfaring med hva folk er interessert i å lese. Derfor er mitt spesialfelt å skrive artikler som fanger oppmerksomhet. I artikkelen legger jeg gjerne inn en liten annonse.

Et godt eksempel er artikkelen jeg laget for Handeland Antirust: «Disse bilene ruster mest – SUV er ekstra utsatt«. Denne artikkelen ble publisert som en blogg på Handeland Antirust sin hjemmeside. Så la jeg ut linken på Facebook-siden. Vi betalte et par hundrelapper for annonsere den til andre brukere på Facebook  innenfor et geografisk område og til bil-interesserte menn.

I løpet av få dager hadde artikkelen 1000 lesere, og Handeland Antirust fikk flere nye kunder. Og siden Handeland Antirust driver med kostbar understellsbehandling av biler gikk han i pluss allerede fra den første kunden.

RIMELIG I BRUK OG LETT Å TESTE

I Facebook trenger du ikke begynne med store beløp. For noen hundrelapper kan du teste ut om en annonse eller artikkel har noen effekt. Har den liten effekt, så kan du endre på tekst eller bilde for å se om det skaper større interesse. Slik kan du holde på til du finner ut hva som er mest effektivt.

Resultatene ser vi lett i Facebook ad-manager. I tillegg kan vi bruke google analytics. Google Analytics er fint til å bruke for eksempel til å se hvor lang tid leseren bruker på artikkelen. Blir den virkelig lest, eller klikker de seg rett ut igjen? I saken om rust på biler kunne vi se at artikkelen ble lest grundig.